• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Om jag ställer om frågan så här; Om borgenärer missar att inkomma med sina skulder fram till det datumet som är skrivet i inledande-beslutet, då kan de inte tas upp i saneringen. ?
Jo ända fram till laga kraft kan dom åtgärda bristen. I vissa fall efter det också
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har borgenärer dag 21 att inkomma med en överklagan också eller ska denna vara inkommen innan dag 21 påbörjas?

Det står ju 3 veckor så vinner beslutet laga kraft men tycker det är lite otydligt om beslutet vinner laga kraft just dag 21 eller om dom har på sig att överklaga hela dag 21 också.
Hela dag 21.
Kommer det per mail så kan det ta upp till en vecka innan det kommer rätt just nu.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Hela dag 21.
Kommer det per mail så kan det ta upp till en vecka innan det kommer rätt just nu.

Ja och då är det nog bra alltså om man hinner få det på kanske fredag, post lär ju vara ännu värre.
Men känns ändå iallafall skönt att man är förbi tidpunkten där dom kan överklaga sen får man ju hålla tummarna att ingenting är lagt på posten innan det, eller ligger i någon mailkorg och skvalpar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja och då är det nog bra alltså om man hinner få det på kanske fredag, post lär ju vara ännu värre.
Men känns ändå iallafall skönt att man är förbi tidpunkten där dom kan överklaga sen får man ju hålla tummarna att ingenting är lagt på posten innan det, eller ligger i någon mailkorg och skvalpar.
Kommer posten till rätt ställe direkt är det snabbare än mail som det är just nu.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Är det nu man ska orsaka nervositet med att laga kraft inte heller behöver vara sista ordet i alla lägen?:D
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Är det nu man ska orsaka nervositet med att laga kraft inte heller behöver vara sista ordet i alla lägen?:D

Hahaha den delen var jag med på, resning och dylikt eller hur?

Inte ens när man har skuldsanering är det väl egentligen sista ordet för det finns väl en rad omständigheter (bristande betalning t.e.x.) som kan få en skuldsanering upphävd. Vad kan förresten mer få en skuldsanering upphävd förutom bristande betalning, arv osv som inte omprövas. Kan man få en skuldsanering upphävd om man exempelvis skulle jobba svart på något bygge eller liknande?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hahaha den delen var jag med på, resning och dylikt eller hur?

Inte ens när man har skuldsanering är det väl egentligen sista ordet för det finns väl en rad omständigheter (bristande betalning t.e.x.) som kan få en skuldsanering upphävd. Vad kan förresten mer få en skuldsanering upphävd förutom bristande betalning, arv osv som inte omprövas. Kan man få en skuldsanering upphävd om man exempelvis skulle jobba svart på något bygge eller liknande?
Ja, resning, domvilla och återställande av försutten tid.

Nej inte pga den omständigheten i sig, men när der uppdagas brukar skatteverket var duktig och eftertaxera med tillägg, då gäller det att man har slantar att betala den skattesmällen, annars blir det löneutmätning igen och då brukar det vara svårt att klara betalplanen.
Skulle iofs kunna vara pga lämnat felaktiga uppgifter, då kan det upphävas


På ansökan av en borgenär vars fordran omfattas av skuldsaneringen får beslutet om skuldsanering upphävas eller, i fall som avses i 6 och 7, ändras beträffande det som har bestämts i en fråga som avses i 29 § 2-6, om
1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,
2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,
3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,
4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,
5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,
6. gäldenären inte följer betalningsplanen och avvikelsen inte är ringa, eller
7. gäldenärens ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats efter beslutet om skuldsanering och detta beror på omständigheter som inte kunnat förutses vid beslutet.

I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
När jag ändå har dig på tråden :D
Jag fick en kortare betalplan, fyra år. Skuldsaneringen är på fem år. Ska man då ompröva år 4 om några förutsättningar förändras? Säg att man får 10.000 mer i månaden år 4 när jag inte har en betalplan, omprövar man då eller inte?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Kom faktiskt på en fråga till, denna är kanske lite svår att svara på. Men det gäller en skatteskuld - en sådan preskriberas efter 5 år i regel. Vad händer om min skuldsanering löper på samtidigt som en skatteskuld preskriberas? Får den ändå "vara kvar" i betalplanen perioden ut fast skatteskulden i fråga egentligen ska vara preskriberad?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
När jag ändå har dig på tråden :D
Jag fick en kortare betalplan, fyra år. Skuldsaneringen är på fem år. Ska man då ompröva år 4 om några förutsättningar förändras? Säg att man får 10.000 mer i månaden år 4 när jag inte har en betalplan, omprövar man då eller inte?
Det skulle jag göra för att hålla ryggen fri.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp